Hoppa till huvudinnehåll

Om CExE

CExE är ett projekt vars mål är att skapa ett centrum – Core of Extended Engineering – kring icke-tekniska ingenjörskompetenser. Centrumets arbete ska leda till ny kunskap, ny utbildning och forskning vid LTH, Campus Helsingborg.

Verksamheten strävar efter att samla olika partners kring samarbete inom icke-tekniska ingenjörskompetenser, till exempel:

  • Kommunikation
  • Projekthantering
  • Etik
  • Hållbar utveckling
  • Entreprenörskap
  • Riskhantering
  • Användarcentrerad utveckling.

Syftet är att utveckla nya metoder, processer och verktyg genom att utnyttja centrumets samlade kunskap. Denna kompetens kan tjänstgöra som stöd till företag och organisationer, och även introduceras i befintliga och nya utbildningar.

Icke-tekniska ingenjörskompetenser

Ingenjörsmässighet kan delas in i tekniska och icke-tekniska ingenjörskompetenser. En ingenjör förväntas behärskar båda kompetenserna. Icke-tekniska ingenjörskunskaper innefattar till exempel etik, hållbar utveckling, kommunikation, ledarskap, gruppdynamik, projektarbete, internationella och interkulturella aspekter, arbetsmiljö och entreprenörskap.

Ofta är icke-tekniska ingenjörskompetenser inte lika synliga i tekniska utbildningar som de tekniska. Det innebär att de behöver synliggöras och tränas mer. Här finns stor potential att utbyta kunskap och samverka med andra  även icke-tekniska  utbildningar och även företag, organisationer och myndigheter.

Fokus på digitalisering

Den pågående digitaliseringen i samhället omfattar alla branscher och påverkar allt från arbetsplatser och bostäder till transporter och sjukvård. 

I dagens arbetsliv behövs digital kompetens på olika sätt i form av kunskap om och användning av digitala verktyg, system och processer. Inom många sektorer sker också upphandling av digitala miljöer och verktyg, vilket innebär att det finns ett behov av beställarkompetens så att rätt krav kan ställas på det som upphandlas. Detta ställer även krav på att icke-tekniker och tekniker kan kommunicera på rätt sätt och ha en gemensam förståelse. 

Nämnda faktorer medför i det stora hela ett behov av kunskapsutbyte, utbildning och samverkan inom området. 

Studenter vid ett bord framför ett fönster. Foto.
Person på en trappa. Foto.
Byggnader på Campus Helsingborg. Foto.
Sidansvarig: ylva.oscarsson@lth.lu.se | 2022-04-05