Hoppa till huvudinnehåll

Christin Lindholm

  • Projektledare CExE
  • Universitetslektor Institutionen för Datavetenskap
  • Programledare för högskoleingenjörsutbildningarna Datateknik och Elektroteknik med automation

Bakgrund

  • Doktorsexamen i programvarusystem
  • Forskningsområde programvaruutveckling i medicinska system med fokus på riskhantering, användbarhet, kvalitet och utvecklingsprocesser.
  • Innehar den pedagogiska kompetensgraden Excellent Teaching Practitioner (ETP).
  • Medlem av LTHs kvalitetsgrupp för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
  • Undervisar i kravhantering, projekthantering, utvecklingsprocesser och riskhantering.
  • Arbetar med att stärka och lyfta fram de icke-tekniska kompetenserna inom utbildningarna bland annat genom projekten:
    • Ingenjörsmässigt skrivande
    • Engineering Skills
    • Etikinslag i högskoleingenjörsprogrammen
    • Projekthantering och digitala verktyg.
  • Arbetar även med att utveckla Ing-dagarna och CITIK.

Certifiering av icke-tekniska ingenjörskompetenser, går det? 

Lindholm, C, Lilja, M, Nyberg, C & Oscarsson, Y (2018) 
In Proceedings of the 10:e Pedagogiska inspirationskonferensen, Lund 

With focus on non-technical engineering skills

Lindholm, C & Nyberg, C (2018) In Proceedings of the SEFI Annual Conference 2018, Copenhagen

University – Industry – Student: A Volatile Triangle

Jensen, L & Lindholm, C (2011) 
In Proceedings of the Second International Conference on Education Training and Informatics (CEIT 2011) Orlando, Florida

Student - Industry Collaboration - In for a Bumpy Ride

Lindholm, C & Jensen, L (2011) Keynote speech on the Second International Conference on Education Training and Informatics (CEIT 2011) i Orlando, Florida

Student-industry collaboration models’ challenges and risks

Lindholm, C & Jensen, L (2011) In Proceedings of the SEFI Annual Conference 2011, Lissabon

The Blurred Line Between Failure and Success in Student–Industry Projects

Lindholm, C & Jensen, L (2011) 
In Proceedings of the PAEE Third International Symposium, 2011 Lissabon

How to Enhance Collaborative Student – Industry Projects with Theoretical Perspectives

Jensen, L & Lindholm, C (2010) 
In Proceedings of the 6:e Pedagogiska inspirationskonferensen, Lund

Certification of Students in Non-Technical Engineering Skills: What do the Companies Think?

Lindholm, C & Nyberg, C (2020).In Proceedings of the 11th International Conference on Education Training and Informatics (CEIT 2020) Orlando, Florida

  • Pedagogisk introduktionskurs, 1,5 hp, 2002-05-31, Lunds universitet (Universitetspedagogiskt centrum)
  • Nätpedagogisk introduktionskurs, 1, 5 hp, 2004-09-08 - - 2004-10-18, Lunds universitet (UCLU)
  • Projektbaserad kollegiekurs, 3 hp (2 veckor), 2010-09-01, Lunds universitet (Genombrottet)
  • Communicating science, 5 hp (3 veckor), 2013-06-03, Lund universitet (Genombrottet)
  • Ideas for teaching and learning in higher education, 5 hp (3 veckor), 2013-06-13, Lund universitet (Genombrottet)
  • Kvinnor, män och teknik – genuspsykologiska aspekter i undervisningen, 5 hp (3 veckor), 2016-10-17, Lund universitet (Genombrottet)
  • Workshop – Den pedagogiska portföljen, 1,5 hp (1 vecka), 2016-12-09, Lunds universitet (Genombrottet).
  • Kursdesign med fokus på blended learning, 4,5 hp (3 veckor), 2018-10-04, Lund universitet (AHU).
  • VIND – video i Nätuniversitetets distanskurser, 2004-04-19 - - 2004-04-21, Nätuniversitetet
  • VIND - fortsättningskurs, 2004-10-21 - - 2004-10-22, Nätuniversitetet
  • The Startupwheel as a tool for teaching entrepreneurship, 2009-10-21 - - 2009-10-22, Startup Company, Köpenhamn
  • Case teaching workshop, juni 2010, Öresunds entrepreneurship och Lunds tekniska högskola
Sidansvarig: ylva.oscarsson@lth.lu.se | 2022-03-16